Hej grabbar. Har ju börjat lira lite smått igen. Coverband. Riktigt horiga är vi med. Svinkul är det ![]()
Tänkte införskaffa mig en preamp och då står det väl lite mellan Behringer Bass V-Amp alternativt Line6 Bass Pod XT. Har ni vart i kontakt med nån av dom? Poden lär ju vara bättre men frågan är om det är värt 3x priset... Min gamla V-amp2 till guran låter väl rätt ok, men kanske inte vara perfekt.
Egentligen vet jag ju redan svaret, Line6 gör väl betydligt trevligare grejer än Behringer som känns lite budget, men tänkte iaf höra lite fler åsikter.
hmm vet inte riktigt,,, men kan tänka mig att Line 6 låter bättre o har lite mer att välja på,, men tror nog säkert att Behringer duger lika bra med,,,,
Kul att du börjat lira lite igen,,,,
Blir det inge Sweden Rock för dig detta år då ?
var länge sen man såg dig där nere....
Jag har hittils aldrig blivit besviken på Line6 iaf, tyckte (tycker) alltid du du Ante hade jävla bra ljud ur din stärkare. Putte kör väl också Line6 numer? En av gitarristerna jag lirar med kör också en Line6-stärkare, och den andra kör nån Line6-mojäng med USB som kopplas via en laptop in i PA:t, låter också helt ok faktiskt, även om det är lite opraktiskt att behöva dra igång datorn. Allt det här är gitarrgrejer förstås, men bas-podden verkar också fått bra kritik. Dock hittade jag rätt positiva rescensioner av Bass V-Amp med, så vetifan.
Som det känns nu tror jag fan jag får ta och slanta upp för en Bass Pod XT ändå.
Vi kör gaska minimal setup annars, allt utom ena gitarristen går rakt in PA:t (jag kör genom en linebox för nån hundring från Thomann för tillfället). Dessutom digitaltrummor
jävligt metal va?
. Men faktum är det är mer än ok ljud med minimalt med prylar, funkar som det är för mindre gig också. Digitaltrummorna gör att det är väldigt mycket enklare att justera in vettiga nivåer, speciellt om man inte vill spela tokhögt. Vi börjar väl bli gamla men det är jävligt bekvämt. Ett par billiga subbasar till PA:t samt ett par extra monitorer så är vi helt nöjda.
Låter skoj och enkelt!! Kul att du lirar igen!! Vad är det/blir det för repertoar?
Trot inte du blir besviken på enn line 6 iaf!! Bra grejor!
Vi lirar horig partyrock typ. 80talsklassiker osv. Planen är att snabbt som attan (nåja, repar bara en gång i veckan, mer skulle behövas) få ihop tillräcklig repertoar och sen leta lite partaj att lira på. Har väl material för bortåt nån timme för tillfället.
Förresten lirar vi en viss Alice Cooper-låt som ni enligt er trummis avskydde lite extra mycket under förra årets SRF. Hehe, vi har ingen som helst låtmoral ![]()
Näe jag tänkte på alice coopers låt, där han sjunger you are poison in my veins osv. tror den heter poison.
Och näe jag har inte mycket till övers för bandet poison heller. ![]()
Idag tog vi och repade in in Rainbows, "Since you've been gone", numer även känd från nån jäkla reklamfilm eller nåt. Jävligt skön låt iaf.
Vi letar för övrigt spelningar, säg till om ni hör nåt. Det är ju inte direkt som att vi konkurerar ![]()
ok klart vi säger till om vi hör nått ,,,,, gör det du med om du hittar nått som passar oss,,,, vi är ju inte riktigt färdig repade med Frippe än men det fixar snart till sig,,, det låter bättre o bättre för varje gång vi repar,, nu ska vi snart hoppa in på sästa steg,, o det är att fixa dom nya låtarna sen spela in allt,,, sen jävlar kommer vi mer laddade än någonsin,,,,
Blev sent omsider en sån här liten rigg istället:
Supernöjd ![]()
Högtalaren är en riktigt fin liten sak byggd av en mycket trevlig och kunnig snubbe från Norrköping som startat firma för sitt baslådebyggande, http://www.tks.se
Ja, det kanske vore nåt. Hans olika lådor har fått mycket bra omdömen på diverse forum, och själv är jag som sagt jättenöjd. Är bara en liten 1x12 tum jag köpt men finns ju större i sortimentet. Jag tänkte köpa en till sen om jag behöver mer kraft, stärkaren orkar mer. Eller en med 15" istället kanske. Då har man en najs delningsbar rigg som är lätt att flytta, med riktigt bra kraft ändå.
Själva anledningen att han började bygga var att han spelade mycket femsträngat/nerstämt och de lådor som pallade detta var för tunga för honom. Så de är alltså byggde för att orka gå långt ner djupt som fan och ändå inte väga så mycket. Min låda väger tex bara ca 12kg.
2x12 eller 2x15 och en rejält fet stärkare på det kan man nog flytta berg med ![]()
Efter att ha repat några gånger med grejerna är jag fortfarande rejält nöjd. Trots att lådan är liten kan jag få ut ett rejält basigt men ändå synnerligen definierat ljud. Dock ganska avslöjande
![]()
Repade vi högre med riktiga trummor hade jag nog behövt lite mer tryck men nu funkar det kalas med bara en låda. Dock skönt att jag med stärkaren kan spela lika högt med en låda till, dvs flytta dubbelt så mycket luft. Ifall uppgradering behövs. ![]()
Dock vore det inte fel med nån grej för att skita ner ljudet lite, det går inte att dista stärkaren snyggt med gainen. Vilket det iofs ganska sällan går att göra med transistorbasgrejer...
TKS-tommy som byggt lådan har nu lagt ut massa ljudklipp på sina olika kreationer, kolla vänstermenyn på http://www.tks.se/
Själv kör jag på en modifierad ESP ltd-bas genom en Warwick Sweet 15 combo på 150 watt. För att skita till ljudet lite köpte jag för ett tag sen en sådan där röd Zoom-preamp för bas (dom är grå för elgura och grön för acke-gura). Vilket djävla klipp det blev i bråten. >Det roliga är ju att man kan laborera med Zoomen högtalarsimulering. Jag kör faktiskt med den på + lite kompressor och overdrive. När jag sedan bara låter överstyra stärkarens försteg lite, lite grand så får man fram ett ursnyggt 70-tals morr. Basen knarrar till sådär jädra skönt som man kan höra Gene Simmons spela på KISS tidigaste skivor.
Det bästa med lite dist på basen - och detta är ett gammalt knep - är att lite dist får basen att tränga igenom ljudbilden bättre, utan att man behöver höja vare sig diskant eller volymen ut. Och appropå diskanten; högtalarsimuleringen får den att mjukas upp lite och det blir inte det där vassa skärande ljudet som det annars gärna blir med en förstärkare utrustad med diskant-skrika, som Warwicken har.
En basist som bygger stora delar av sitt sound på just högtalarsimulatorer är t ex Geddy Lee.
Är fortfarande lite sugen på Line6, kanske blir en Bass Floor Pod framöver. Ca 1300-1400 inkl frakt från dv247.com, nästan en femhundring billigare än Thomann! 2800:- på Musikbörsen ![]()
Lirar man hyfsat skiftande covers som vi gör vore det dessutom trevligt att kunna variera ljudet ordentligt, till och med synthen i Floor Poden skulle vara användbar ibland.
Nej, det är storebrorsan B2:an jag kör på. Den är lite dyrare, men mycket bra. 
Har man inte någon Vierdo till hands i närheten har den en inbyggd programmerbar trummaskin att öva till. ![]()
Väldigt trevliga ljud med bra och vettiga redigeringsfunktioner, lite svår att begripa sig på alldeles i början. De första minutrarna var det mycket "men vad fan redigerar man den grejen med då och vad gör den ratten då", men det släppte fort och när man fattade upplägget med rattarna var det en baggis att börja skruva schyssta ljud.
Jag har inte rört min förstärkares tonkontroller sen luciahelgen, så bra funkar ljuden och så nöjd är jag nu.